Direktlänk till inlägg 10 mars 2009

Är du en kopia eller ett orginal?

Av Gabriell - 10 mars 2009 11:43

Funderar lite på rädslor och negativa tankar,hur styrda vi är av dom.

Jag personligen är väldigt styrd av mina negativa tankar och rädslor,jag arbetar med dom och försöker ändra mitt sätt att tänka men vägen dit är lång och kantad av många fallgropar.


Hjärnspöken kallar jag dom tankarna,eller kanske hellre hjärnmonster för snälla är dom inte.

Jag tolkar det mesta i svart/vitt,har jag två val så vill min hjärna helst välja det negativa och starta en spiral i mina tankar...duger jag?det värsta kommer hända?Pratar dom om mej? osv osv

Att bryta dom tankebanorna är inte enkelt men det går.Det krävs massor av träning.

Finns massor av exempel på människor som klarat att ändra sitt eget tänk och lyckats skapa ett helt nytt liv.Dessa människor faschinerar mej,dom är sååå otroligt positiva och glada =)


Rädslorna vi har kommer inte av sig själv,dom härstammar från vår uppväxt.

Vi varnar våra barn för "farliga"saker..gå inte nära vägen!Akta dej för hunden!Akta dej för vattnet!Var försiktig! osv Visst man ska vara rädd om sina barn och jag är likadan,men det kanske finns andra sätt än att trycka in rädslor i dom?

Barn gör ändå inte som vi säger =)

Vi växer upp med orden "akta dej" "var försiktig" och fortsätter med det hela vårt liv.

Hur många människor har inte drömmar som dom pga rädslor inte vågar förverkliga?


  • Ilska
  • Svartsjuka
  • Ångest
  • Depression
  • Hämndlysten
  • Kritisering av andra människor
  • Hat-Självhat
  • Rasism-Fördomar
  • Självömkan
  • Våld, psykisk eller fysisk
  • Otålighet, rädsla att inte få det man tycker är viktigt.
  • M.m

  •  Allt detta är faktiskt exempel på rädslor som vi har.

    Om du har en människa i din omgivning som tex beter sig väldigt illa mot dig så tänk på att den människan är i grund och botten rädd.

    Allt kanske blir lättare om vi börjar tänka i dom banorna ;)

    Detsamma gäller oss själva,om vi inte ser våra egna rädslor kommer vi börja lägga ut dom på andra människor genom olika sätt.



    Jag tror att vi måste lita mer på vår medfödda intuition och våra inre röster,nu låter det flummigt men är inte så illa =P

    Om vi aldrig vågar saker kommer vi inte utvecklas fullt ut,vi kommer leva vidare men jag tvivlar på att vi kommer ha ett fullgott liv.

    Att trampa på samma väg dag ut och dag in ger inte själen näring,vi måste se och uppleva nya saker för att må bra.


    Och hur kommer man dit då?

    Tja det är detta jag funderar runt en hel del just nu,men en sak vet jag iaf.

    För att bli positiva,glada,nöjda och må bra måste vi fortsätta slåss med våra hjärnmonster för en dag är det vi som står som vinnare!

    Det är bara jag som ska ha kontroll över mina tankar,inte mitt hjärnmonster!


     
     
    Veronica

    Veronica

    10 mars 2009 16:06

    För djupt att kommentera .. innan middag. Behöver energi för fortsatt analys ;-)

    http://www.lortfot.bloggagratis.se

     
    vea

    vea

    10 mars 2009 23:54

    Japp.. efter lite te så tycker jag så här!

    Hur vi handlar i olika situationer kan inte alltid skyllas på uppväxten, barndomen!
    Man stöter ju på många hinder på vägen genom sitt liv och där lägger man nog grund för hur man agerar,reagerar i samma situation nästa gång! Livserfarenhet! Sen beror det ju på omgivningen och vem och vilka du umgås med! Kan ju vara att göra sig av med dom som får en att bli låg. För hur det än är och hur mycket än man läser om energi tjuvar så kan man bli låg och sänkt! I stora hela handlar rädsla om att inte duga " självkänsla "! Alla punkter handlar om rädslor = Självkänslan är på svaj!
    Så jag har ett förslag!
    Varför beskämpa hjärnspöken när man kan öva upp självkänslan. Då försvinner hjärnspöket! =) Och bara för att jag är sån kvinnosaks kvinna så döper jag dessa fenomen! Mr Brain ghost och Miss selfcontroll , bara för att jag tänkte på Laura Branigan men inte innebörden i texten ;-)

    http://www.lortfot.bloggagratis.se

     
    Ingen bild

    Gabriell

    11 mars 2009 00:13

    Nej allt kan inte skyllas på uppväxt,men rädslor och försiktighet börjar ofta skapas under barndomen tror jag.Inte så konstigt egentligen och inget fel i det heller,men tyvär så byggs det på genom livet.

    Kommer ihåg hur orädd man var för allt som barn och nu törs man inte ett dyft av allt som var ofarligt då =P

    Men är som du säger,självkänslan måste man oxå bygga på för att växa.Allt hör ihop i en salig röra =)

     
    Ingen bild

    Veronica

    11 mars 2009 01:02

    En sallad? =)

    Från
        Kom ihåg mig
    URL

    Säkerhetskod
       Spamskydd  

    Kommentar

    Av Gabriell - 3 februari 2010 08:56


         Tills jag blir frisk och till en massa andra roligheter! Är trött på att hosta nu,urk.Annars så planerar Anna och jag lite roligheter,bla en kurs som vi pratat om ett tag.Ska bli attans så skoj att göra något vettigt på fritiden =) Nu sk...

    Av Gabriell - 2 februari 2010 12:25

    Fortfarande sjuk men en massa att göra =( Håller för fullt på att jaga runt på två år gamla kvitton från agria eftersom det nu äntligen händer något i hästproblemet vi har. Tid för rättegång är spikad så jag måste in med alla kvitton på kostnader...

    Av Gabriell - 1 februari 2010 22:53

    Hmm nåt hände helt plötsligt.... En trevlig kväll slutade nyss med att allt inte känns så bra,vet inte vad det beror på men känner igen känslorna...fy jag gillar absolut inte bakslag! Kanske får skylla mej själv med det tempo jag haft ett tag,mås...

    Av Gabriell - 1 februari 2010 15:05

    Att vara sjuk innebär att vara uttråkad vilket resulterar i tidningsläsande och bloggande. Just sjuk kan människan vara på flera sätt! Läste just aftonbladet om att unga flickor säljer sig på nätet,vi pratat barn nu som är 11 år!! Vad har vuxna m...

    Av Gabriell - 1 februari 2010 12:05

    Ja att vägra bli sjuk fungerade ju alldeles strålande,eller inte! Ligger i sängen och tycker extremt synd om mej själv just nu med snuva hosta och huvuvdvärk.Det sjukaste av allt är att jag har dåligt samvete över att jag inte kan jobba idag,hur knäp...

    Ovido - Quiz & Flashcards