Alla inlägg den 15 mars 2009

Av Gabriell - 15 mars 2009 20:13

Som nyexaminerad journalist bestämde jag mig för göra det stora klippet.
"Kom in" sade Gud till mig, "jaså, du vill intervjua mig?"
"Om Du har tid," sade jag.
Han log och sade: "Min tid kallas Evighet och det räcker till för allting.
Vilka frågor tänker du ställa till mig?"

"Inga som är nya för Dig.
Vad är det som mest förvånar Dig i fråga om människorna?"
Han svarade: "Att de blir trötta på att vara barn, har brått att bli vuxna,
och att de sedan längtar efter att bli barn igen.

Att de förstör sin hälsa i sin strävan att tjäna pengar och sedan förstör
sina pengar för att få hälsan tillbaka.

Att de genom att oroa sig för framtiden glömmer bort
att tänka på det närvarande,
så att de varken lever i det närvarande eller i det kommande.

Att de lever som om de aldrig kommer att dö
och att de dör som om de aldrig har levat..."

Hans händer fattade mina och vi blev tysta.

Efter en lång stund sade jag: "Får jag fråga en sak till?"
Han svarade med ett leende.
"Som Fader, vad skulle du be dina barn att tänka på inför det nya året?"


*Att förstå att de kan inte tvinga någon att älska dem.
Det enda de kan göra är att tillåta sig att bli älskad.

*Att förstå att det tar år att bygga upp ett förtroende,
men bara några sekunder att riva ner.


*Att förstå att det mest värdefulla är inte vad de har utan vem de har i sitt liv.


*Att förstå att det är aldrig bra att jämföra sig med andra.
Det finns alltid andra som är bättre eller sämre.


*Att förstå att en rik människa är inte den som har mest
utan den som behöver minst.


*Att förstå att de måste kontrollera sin attityd
för annars kommer deras attityd att kontrollera dem.


*Att förstå att det bara tar sekunder att öppna djupa sår hos de som vi älskar och att det kan ta år att hela dem igen.


*Att förstå att man förlåter genom att praktisera förlåtelse.


*Att förstå att det finns människor som älskar dem men helt enkelt inte vet hur de ska visa sina känslor.


*Att förstå att med pengar kan man köpa allt utom lycka.


*Att förstå att fast det stundtals kan vara berättigat att bli upprörd så innebär det inte någon rätt att göra omgivningen upprörd..


*Att förstå att för att genomföra stora drömmar så behövs inga vida vingar
men däremot ett bra landningsställ.


*Att förstå att äkta vänner är sällsynta,
den som har funnit en sådan har hittat en riktig skatt.


*Att förstå att ibland är det inte nog att bli förlåten av andra
utan man måste också kunna förlåta sig själv.


*Att förstå att de behärskar det som de håller för sig själva
men slavar under vad de säger.


*Att förstå att de skall skörda vad de har sått;
om de planterar skvaller får de skörda intriger,
om de planterar kärlek får de skörda lycka.


*Att förstå att sann lycka är inte att nå upp till sina mål
utan att vara nöjd med det man har uppnått.


*Att förstå att lycka är ett beslut.
Man kan besluta sig för att vara lycklig med vad man är och har,
eller man kan dö av besvikelse och avundsjuka över allt man saknar.


*Att förstå att två människor kan titta på samma sak
och se två totalt olika saker.


*Att förstå att de som är ärliga inför sig själva utan att ta hänsyn till följderna kan gå långt i livet.


*Att förstå att fast man tror att man inte har något att ge när man gråter tillsammans med någon, så ger man ändå kraft att stå ut med smärtan.


*Att förstå att genom att envisas med att hålla fast vid den man älskar
så stöter man snabbt bort dem;
och genom att släppa taget om dem vi älskar
så finns de vid vid vår sida för alltid.


*Att förstå att även om ordet "kärlek" kan ha olika innebörd
så förlorar det sin mening om det används för mycket.


*Att förstå att de kan aldrig göra något extraordinärt för Mig
för att jag skall älska dem; jag bara gör det.


* Att förstå att det kortaste avstånd de kan ha till mig
är lika långt som bönen når."


Vi satt tysta en stund i begrundan och njöt av stillheten.
Jag tackade för all tid Han gett mig
och allt Han gjort för min familj och mig själv
och Han svarade: "All tid. Jag är här 24 timmar om dygnet.
Allt du behöver göra är att fråga efter mig, och jag kommer att svara"

 

 - FÖRFATTARE OKÄND -

Av Gabriell - 15 mars 2009 18:55

Enligt Mayakalendern så börjar mitt nya år 14/3/2009 med andra ord igår.

Detta kan nog stämma för jag tror detta året kommer innehålla en hel del förändringar i mitt liv.


Jag har träffat en underbar kvinna idag,någon som jag formligen avgudade vid första ögonblicket som jag såg henne.Hela hennes uppenbarelse utsrålar sådan värme,medkänsla och glädje att jag bara stormtrivs i hennes närhet.

Som att detta inte skulle räcka så är hon även otroligt klok.

På något sätt tror jag att hon kom i min väg just nu av en anledning,hon har berört mej på många plan och jag kommer ta med mej allt hon sagt.

Nya möten är alltid inspirerande,vissa möter man igen och skapar en relation med,andra möter man bara en gång men de sätter ändå spår.

Möten är viktiga för oss,är genom dom som vi lär oss något om andra och om oss själva.

Jag har kommit till en punkt där jag konstaterat att jag är lite för naiv när det gäller andra människor och att jag valt att lita för mycket på fel personer,jag kommer i framtiden att lita i första hand på mej själv och min intuition för den har många gånger sagt mej saker som jag skakat bort och sedan stått där med lång näsa.

Jag har idag fått bekräftat att jag än en gång blivit rejält blåst av en människa jag valde att lita på och det kändes hårt även fast jag själv anat det innan.Det som känns hårt är min egen dumhet,min egen naivitet och min blåögdhet.

Men jag kommer göra som vederbörande rådde mej,"sparka ut personen genom fönstret för den människan är inte värd din energi och det är ingen du behöver!"

Det är tråkigt att det är så men jag kommer lyda hennes råd!

Jag har även fått lite svar på alla mina funderingar om vad jag tänker göra fortsättningsvis och de tankar jag hade innan idag är nu än mer upplysta så jag fortsätter fundera på hur/när/var ett tag till och försöker smälta all information som jag fått.

Har även blivit lovad hjälp med mina funderingar och tankar så allt känns lite tryggare nu =)

Av Gabriell - 15 mars 2009 11:55

håller på göra mej iordning nu för strax ska jag iväg på ett mycket spännande möte =)

Återkommer senare,och du Vea jag kommer in efter så du får höra vad som hände =))

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards