Alla inlägg den 10 mars 2009

Av Gabriell - 10 mars 2009 23:49

Japp det är jag!

Hade öroninflammationer jämt när jag var barn och levde på penicillin,gick så långt att min trumhinna sprack.

Öronbarn får ofta sämre hörsel och jag har under den gångna dagen och kvällen konstaterat att jag hör oerhört dåligt =P

Det är närmare bestämt vissa fraser jag inte kan höra som tex Personaaaal! ,Mamma kan jag få! ,Jag vill ha! ,Köp! ,Hämta! ,Gör det! ,Betala räkningar! och en hel massa annat som mina stackars små öron missar..

En del öronbarn kan inte höra trevliga ljud som fågelkvitter men det kan jag tack och lov för sådana trevligheter vill man ju inte missa

Och  man kan heller inte få tillbaka den tappade hörseln så jag får minsann fortsätta ha pipljud när vissa fraser sägs...

Funkar på det sättet att när jag tex får frasen Hämta! så blir det bara Piiip i mina öron,ungefär som i censurerade videos...även kallad selektiv tinitus =P

Jag trivs faktiskt alldeles ypperligt som öronbarn och tänker fortsätta njuta av mina piiiip och fågelkvitter!! =)






Av Gabriell - 10 mars 2009 11:43

Funderar lite på rädslor och negativa tankar,hur styrda vi är av dom.

Jag personligen är väldigt styrd av mina negativa tankar och rädslor,jag arbetar med dom och försöker ändra mitt sätt att tänka men vägen dit är lång och kantad av många fallgropar.


Hjärnspöken kallar jag dom tankarna,eller kanske hellre hjärnmonster för snälla är dom inte.

Jag tolkar det mesta i svart/vitt,har jag två val så vill min hjärna helst välja det negativa och starta en spiral i mina tankar...duger jag?det värsta kommer hända?Pratar dom om mej? osv osv

Att bryta dom tankebanorna är inte enkelt men det går.Det krävs massor av träning.

Finns massor av exempel på människor som klarat att ändra sitt eget tänk och lyckats skapa ett helt nytt liv.Dessa människor faschinerar mej,dom är sååå otroligt positiva och glada =)


Rädslorna vi har kommer inte av sig själv,dom härstammar från vår uppväxt.

Vi varnar våra barn för "farliga"saker..gå inte nära vägen!Akta dej för hunden!Akta dej för vattnet!Var försiktig! osv Visst man ska vara rädd om sina barn och jag är likadan,men det kanske finns andra sätt än att trycka in rädslor i dom?

Barn gör ändå inte som vi säger =)

Vi växer upp med orden "akta dej" "var försiktig" och fortsätter med det hela vårt liv.

Hur många människor har inte drömmar som dom pga rädslor inte vågar förverkliga?


  • Ilska
  • Svartsjuka
  • Ångest
  • Depression
  • Hämndlysten
  • Kritisering av andra människor
  • Hat-Självhat
  • Rasism-Fördomar
  • Självömkan
  • Våld, psykisk eller fysisk
  • Otålighet, rädsla att inte få det man tycker är viktigt.
  • M.m

  •  Allt detta är faktiskt exempel på rädslor som vi har.

    Om du har en människa i din omgivning som tex beter sig väldigt illa mot dig så tänk på att den människan är i grund och botten rädd.

    Allt kanske blir lättare om vi börjar tänka i dom banorna ;)

    Detsamma gäller oss själva,om vi inte ser våra egna rädslor kommer vi börja lägga ut dom på andra människor genom olika sätt.



    Jag tror att vi måste lita mer på vår medfödda intuition och våra inre röster,nu låter det flummigt men är inte så illa =P

    Om vi aldrig vågar saker kommer vi inte utvecklas fullt ut,vi kommer leva vidare men jag tvivlar på att vi kommer ha ett fullgott liv.

    Att trampa på samma väg dag ut och dag in ger inte själen näring,vi måste se och uppleva nya saker för att må bra.


    Och hur kommer man dit då?

    Tja det är detta jag funderar runt en hel del just nu,men en sak vet jag iaf.

    För att bli positiva,glada,nöjda och må bra måste vi fortsätta slåss med våra hjärnmonster för en dag är det vi som står som vinnare!

    Det är bara jag som ska ha kontroll över mina tankar,inte mitt hjärnmonster!


    Av Gabriell - 10 mars 2009 08:22

     



    Provera med smaken vattenmelon/tranbär är INTE god,den smakar som doftgranar luktar.Bläääk

    Köpte två förpackningar igår,som tur var tog jag en jordgubb och den är mycket godare.

    Har nyss ätit frukost och funderar nu på vad jag ska göra för vettigt idag.

    Städa vore bra men tror jag tar det imorgon istället,är inte riktigt på humör för det idag.

    Börjar jobba kl 15 idag,är skönt att jobba kvällar mycket trevligare än att börja 7 på morgonen för jag är absolut ingen morgontyp.

    Nä dags för lite kaffe tror jag.....



    Lycka är inte något färdiggjort. Det kommer från dina egna handlingar.

    Kom ihåg att det kan vara en stor lycka att inte få sina drömmar uppfyllda.

    Bedöm din framgång efter vad du var tvungen att ge upp för att få den.

    Dela med dig av dina erfarenheter. Det är ett sätt att bli odödlig på.

    En kärleksfull atmosfär i ditt hem är fundamentet för ditt liv.
    Kom ihåg följande: Respekt för dig själv -Respekt för andra - Ansvar för dina handlingar.

    Låt inte en liten diskussion ödelägga en god vänskap.

    Och slutligen: När du förlorar, så glöm inte att lära dig något av det


    Tidigare månad - Senare månad
    Ovido - Quiz & Flashcards