Alla inlägg den 16 mars 2009

Av Gabriell - 16 mars 2009 23:05

Om Socialstyrelsen kommer att sätta varningstexter på alkoholflaskorna, är det för mycket begärt att de kan hålla texterna någorlunda verklighetsknutna då...?


VARNING!!
Förtäring av denna alkohol kan få dig att vakna upp med en andedräkt som kan döda en stork som bosatt sig i en gödselstack.

VARNING!! Alkoholdrickade är den främsta orsaken till att du dansar som en idiot.

VARNING!! Alkoholdrickande kan få dig att tro att din före detta tjej eller kille längtar efter att du ska ringa dem klockan fyra på morgonen.

VARNING!! Alkoholdrickande kan få dig att berätta samma tråkiga historia om och om och om igen tills dina vänner inte vill något annat än att dränka dig i toalettstolen.

VARNING!! Alkoholdrickande kan få dig att säga saker schom schånt här.

VARNING!! Alkoholdrickande kan få dig att berätta för din chef vad du verkligen tycker om henne, medan du tar kopior av din rumpa på kontorets julfest.

VARNING!! Alkoholdrickande kan få dig att hamna i situationen där du börjar fundera över var tusan dina trosor eller kalsonger tagit vägen.

VARNING!! Alkoholdrickande kan få dig att vända dig om i sängen morgonen därpå och där se något riktigt hemskt.

VARNING!! Alkoholdrickande är den främsta orsaken till oförklarliga hål såväl i minne som på byxornas knän.

VARNING!! Alkoholdrickande kan frambringa illusionen om att du är både starkare, snyggare och smartare än en riktigt, riktigt stor motorcyklist som har sitt namn, "HelvetesHenrik", tatuerat på bröstet.



Vilken jäfla tur att man är nykterist!! ;)

Av Gabriell - 16 mars 2009 16:20

Jag följer den debatt som pågår nu mellan socialstyrelsen och diverse personer inom psykiatrin.Sen början på 90 talet och fram till nu har de såkallade "lyckopillren" höjts till skyarna som nån slags mirakelmedicin mot depressioner,sen att alla människor är olika har inte spelat nån roll alls.

Om du går till en läkare och talar om att du mår dåligt så är dom attan så kvick att skriva ut antidepressiva mediciner i både tid och otid,detta är något jag både själv upplevt och även sett inom mitt arbete.

Jag har aldrig tyckt om detta då jag personligen anser att medicin för att "må bra"bara är att skjuta fram problemen,sen att säga att ssri preparat inte är beroendeframkallande är lögn i mina öron.Även om du inte får ett kemiskt beroende så blir du beroende psykiskt,jag menar att en människa som börjar må bra av piller kommer den dag vederbörande ska sluta vara livrädd för konsekvenserna och har man då inte en form av beroende?

Sen vet jag även att det faktiskt finns människor som verkligen behöver det och om detta säger jag inget,men man ska inte skriva ut piller förrän allt annat provats.

KBT och andra terapiformer fungerar faktiskt och detta har socialstyrelsen äntligen förstått,känns skönt att äntligen ha fått sina åsikter bekräftade!

Tyvär så lider vi i sverige en brist på just KBT terapeuter och de som finns är oftast privatiserade och svindyra men jag hoppas detta är något som kommer förändras nu!

Sen tror jag trots att det är fruktansvärt att må så dåligt att vi någonstans på vägen lär oss saker och växer hur jäkla tungt det än är vid just det tillfället.

Been there,done that så jag har en viss rättighet att uttala mej om ämnet.

Alla har naturligtvis åsikter om detta,en del för och en del emot och det får man ha.Detta är min åsikt och det känns så skönt att detta äntligen börjar debatteras!

Var faktiskt en väldigt bra intervju med Carolin af ugglas och en del andra på tv4 idag,tycker de som är intresserade ska se den.Lägger in en länk till programmet.


http://www.tv4.se/1.283438?videoId=1.895467&renderingdepartment=2.4032

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards