Direktlänk till inlägg 16 mars 2009

Lyckopiller

Av Gabriell - 16 mars 2009 16:20

Jag följer den debatt som pågår nu mellan socialstyrelsen och diverse personer inom psykiatrin.Sen början på 90 talet och fram till nu har de såkallade "lyckopillren" höjts till skyarna som nån slags mirakelmedicin mot depressioner,sen att alla människor är olika har inte spelat nån roll alls.

Om du går till en läkare och talar om att du mår dåligt så är dom attan så kvick att skriva ut antidepressiva mediciner i både tid och otid,detta är något jag både själv upplevt och även sett inom mitt arbete.

Jag har aldrig tyckt om detta då jag personligen anser att medicin för att "må bra"bara är att skjuta fram problemen,sen att säga att ssri preparat inte är beroendeframkallande är lögn i mina öron.Även om du inte får ett kemiskt beroende så blir du beroende psykiskt,jag menar att en människa som börjar må bra av piller kommer den dag vederbörande ska sluta vara livrädd för konsekvenserna och har man då inte en form av beroende?

Sen vet jag även att det faktiskt finns människor som verkligen behöver det och om detta säger jag inget,men man ska inte skriva ut piller förrän allt annat provats.

KBT och andra terapiformer fungerar faktiskt och detta har socialstyrelsen äntligen förstått,känns skönt att äntligen ha fått sina åsikter bekräftade!

Tyvär så lider vi i sverige en brist på just KBT terapeuter och de som finns är oftast privatiserade och svindyra men jag hoppas detta är något som kommer förändras nu!

Sen tror jag trots att det är fruktansvärt att må så dåligt att vi någonstans på vägen lär oss saker och växer hur jäkla tungt det än är vid just det tillfället.

Been there,done that så jag har en viss rättighet att uttala mej om ämnet.

Alla har naturligtvis åsikter om detta,en del för och en del emot och det får man ha.Detta är min åsikt och det känns så skönt att detta äntligen börjar debatteras!

Var faktiskt en väldigt bra intervju med Carolin af ugglas och en del andra på tv4 idag,tycker de som är intresserade ska se den.Lägger in en länk till programmet.


http://www.tv4.se/1.283438?videoId=1.895467&renderingdepartment=2.4032

 
 
Johanna

Johanna

16 mars 2009 16:53

Jag tror astt "lyckopiller" kan vara till stor hjälp för vissa. Mig hjälpte dom mycket när jag var deprimerad. Istället för att ligga under täcket i sängen och gråta ögonen ur mig varje dag så fick tabletterna mig att kliva ur sängen och börja ta tag i mitt liv, vilket jag inte orkade innan. När jag sedan började få ordning på saker och ting i mitt liv igen så slutade jag med tabletterna utan problem. Man ska dock veta att enbart piller inte gör dig glad och lycklig igen, det behövs så mycket mer än så, men de kan ge en knuff i rätt riktning.

http://gr8shag.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Gabriell

16 mars 2009 16:57

Som jag skrev det finns männsikor som verkligen behöver det men som du säger,inte enbart piller.
Det jag motsätter mig är att det skrivs ut piller direkt bara man mår dåligt,det skrämmande är att det ofta inte ens följs upp.

 
Ingen bild

Veronica

16 mars 2009 17:33

Håller inte med riktigt där! Jag håller med Johanna! Det finns för många som faktiskt inte tar sig ur sängen. Och det finns många som kanske inte tar åt sig informationen och behandling utan att just äta antidepressiva medel. Om jag inte ens tar mig utanför dörren då? Det jag kan motsätta mig är att människor får ut piller men ej någon remiss till psykolog/kurator! Du blir inte ens kollad under tiden hur det går med piller ätandet! Från början när dom kom fick dom inte skriva ut det utan att det skickades remiss till psykolog/kurator! Sen skulle man i samråd med doktor trappa ned på medicineringen. Det finns en risk för "utsättnings syndrom " som kan likna en depression när man slutar, men man ska inte förväxla utsättningsyndrom med depression det är absolut inte samma sak! Jag tror även att pressen i samhäller bidraget till massor av just utmattnings syndrom " gå in i väggen " men sen vet ju alla att psykvården i Sverige är under all kritik och massor skulle behöva hjälp! Men om jag går till doktor hur dålig som helst så vill jag inte höra att det är 8 månaders väntetid till psykolog! Bara tanken att stå ut tills det skulle få mig att ge upp livet nästan! Och nu är du på väg hit.. satan i gatan får jag pisk nu? =P

 
Ingen bild

Gabriell

16 mars 2009 17:39

Piskterapi ska du ha =P
Nej skämt åsido,som jag skrev i mitt inlägg och som ni verkar missat.Jag vet att en del faktiskt behöver antidepp och det är bra att det finns för dom ,men jag tycker först att man ska prova annat.Som det är nu skrivs piller ut först och sen händer inget mer..
Istället borde man i första hand få ex KBT,sen om det inte hjälper kan man sätta in mediciner.
Och som du vet talar jag helt utifrån egen erfarnenhet.
Det är alldeles för att lätt att få mediciner idag,du behöver inte ens ha en depression....sorgligt

 
Bråkvea..

Bråkvea..

16 mars 2009 19:28

Det är den meningen jag hakar upp mig på!

"Sen vet jag även att det faktiskt finns människor som verkligen behöver det och om detta säger jag inget,men man ska inte skriva ut piller förrän allt annat provats."

Jag läser först att det är ok för vissa att äta piller, MEN man ska i första hand prova annat i första hand!

Det var och utifrån det jag tolkade! Jag ville ha en punkt och lämna dom som verkligen behövde det! Och sen att det var dom "andra" som skulle pröva/tvingas till andra alternativ. Tvångströja,bälte,elchocker och isolering..ha ha ha!

Publicera inte om du inte vill! Men detta är ju kvällsöppet =P med hårda debatter och jag tolkade det så! =)






http://www.lortfot.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Gabriell

16 mars 2009 19:49

Endast för din skull så du kan sova gott inatt så ska jag formulera om meningen =P

"Sen vet jag även att det faktiskt finns människor som verkligen behöver det och om detta säger jag inget.Tycker däremot att man innan detta bör prova med andra alternativ ex terapi"

Är du nöjd nu kvinna? =P

 
Veronica

Veronica

17 mars 2009 00:39

Näe... Inte riktigt nöjd ändå! ;-)

http://www.lortfot.bloggagratis.se

 
Malin

Malin

17 mars 2009 09:39

Om jag minns rätt så har man för lite seratonim halt i hjärnan och det är boven i att man blir deppig med...det lyckopiller gör är att reglera nivån av seratonin...men som sagt piller enbart gör inte susen...det är omständigheter runt en som måste ändras med...
Det är så mycket i samhället idag som drar ner folk i skiten...om samhället ändrats så hade nog "lyckopiller" minskat för folk med...nu måste man oroa sej för allt...ekonomi till största delen...ja ja...nog filosoferande om det.

http://tramptass.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gabriell - 3 februari 2010 08:56


     Tills jag blir frisk och till en massa andra roligheter! Är trött på att hosta nu,urk.Annars så planerar Anna och jag lite roligheter,bla en kurs som vi pratat om ett tag.Ska bli attans så skoj att göra något vettigt på fritiden =) Nu sk...

Av Gabriell - 2 februari 2010 12:25

Fortfarande sjuk men en massa att göra =( Håller för fullt på att jaga runt på två år gamla kvitton från agria eftersom det nu äntligen händer något i hästproblemet vi har. Tid för rättegång är spikad så jag måste in med alla kvitton på kostnader...

Av Gabriell - 1 februari 2010 22:53

Hmm nåt hände helt plötsligt.... En trevlig kväll slutade nyss med att allt inte känns så bra,vet inte vad det beror på men känner igen känslorna...fy jag gillar absolut inte bakslag! Kanske får skylla mej själv med det tempo jag haft ett tag,mås...

Av Gabriell - 1 februari 2010 15:05

Att vara sjuk innebär att vara uttråkad vilket resulterar i tidningsläsande och bloggande. Just sjuk kan människan vara på flera sätt! Läste just aftonbladet om att unga flickor säljer sig på nätet,vi pratat barn nu som är 11 år!! Vad har vuxna m...

Av Gabriell - 1 februari 2010 12:05

Ja att vägra bli sjuk fungerade ju alldeles strålande,eller inte! Ligger i sängen och tycker extremt synd om mej själv just nu med snuva hosta och huvuvdvärk.Det sjukaste av allt är att jag har dåligt samvete över att jag inte kan jobba idag,hur knäp...

Ovido - Quiz & Flashcards